DIGITALLY CONNECTED

Šta je to SEO? Nemušti jezik kojim komuniciramo s pretraživačem. Svesni smo da ovakvu definiciju verovatno nećete pronaći na nekom drugom mestu i da bi je negde možda čak okarakterisali kao neozbiljnu ili površnu. Međutim, svet marketinga se svodi na komunikaciju – kroz tekst, slike, video ili nizove jedinica i nula. Medijumi koje koristimo da bismo se obratili targetiranoj grupi, aktivni su učesnici te komunikacije. Zato SEO zaista možemo posmatrati kao nemušti jezik putem kojeg komuniciramo s (najčešće) Google-om, a krajnji cilj je prenos željene poruke do odabrane grupe.

Svaki jezik ima svoja pravila – kako bi se poruka prenela na pravi način, bez nedoumica. Međutim, komunikacija čoveka s drugom vrstom (u ovom slučaju pretraživačem) sa sobom donosi brojne izazove.

SEO eksperti će iz rukava izbaciti tri ključna pravila za pozicioniranje među prvim rezultatima Google pretrage za važne ključne reči:

  • kreiraj informativan i zanimljiv sadržaj
  • istraži i koristi ključne reči
  • povedi računa da sajt besprekorno funkcioniše

Da li eksperti greše kada promovišu ova pravila? Ne. Da li pridržavanje navedenih pravila garantuje odlično pozicioniranje u Google pretrazi? Nažalost – ne. Reč je o odličnoj osnovi optimizacije, koja se dalje mora dorađivati, razvijati i, u određenoj meri, personalizovati. Da biste optimizaciji pristupili na adekvatan način, najbolje je ceo proces raščlaniti na korake. Tako možete biti sigurni da nema propusta i da ste svoje poslovanje Google-u predstavili u najboljem svetlu.

Na samom početku, važno je da formulišete 3-5 ključnih reči. Ključne reči će biti okosnica sadržaja koji ćete kasnije plasirati. Ključne reči su zapravo fraze koje ljudi pretražuju kada žele da pronađu rešenje problema ili odgovor za svoju potrebu. Ako vaše poslovanje može ponuditi odgovor ili rešenje, želite da se upravo ono pojavi u top rezultatima prilikom pretrage date fraze. Korisna i besplatna onlajn alatka kojom se možete poslužiti je Answer The Public. Ova alatka prikuplja često postavljena pitanja s foruma, sajtova i socijalnih mreža i generiše ih u longtail ključne reči. Vodite računa – ako izaberete besplatnu verziju ove alatke imate pravo na samo jednu pretragu dnevno, a pretraga pojmova na srpskom jeziku ne donosi rezultate. Sve je rešivo dobrom organizacijom, a pretraga pojmova na engleskom uglavnom je primenjiva i na naš jezik.

Sledeći korak je kreiranje kvalitetnog sadržaja. Lakše reći nego učiniti. Naime, da bi se sadržaj izdvojio od konkurentskog, mora biti informativan, zabavan, drugačiji… Istraživanja pokazuju da većina objavljenih članaka (čak 94%) nije nijednom eksterno linkovana. Svakodnevno se plasira ogromna količina materijala (blog postovi, video postovi, objave na socijalnim mrežama…) i životni vek objave danas je znatno kraći nego pre samo nekoliko godina. Dakle, sve svoje kreativne sokove usmerite na stvaranje sadržaja koji će odoleti pritiscima i zaživeti. Ipak, postoje dodatni koraci koje možete preduzeti kako bi Google vaš sadržaj prepoznao kao vredan. Prema istraživanjima, duži tekstovi ostvaruju prosečno 77.2% više linkovanja od kraćih. Međutim, nije dovoljno da tekst bude dugačak (700+ reči) – mora biti i informativan i pružiti odgovore na postavljena pitanja. Ukoliko zaista ponudite korisne informacije, veća je šansa da će vaš tekst drugi linkovati i podeliti. Dodatni savet je da koristite tzv. “hook”, odnosno mamac koji će privući pažnju čitalaca. U ulozi mamca mogu se naći precizni statistički podaci, studije slučaja, personalizovane strategije, intervjui ili vizuelni prikazi – sve što će vaš tekst učiniti zanimljivijim. Kvalitetno sročen sadržaj koji nudi i dodatne informacije, definitivno će izazvati interesovanje.

Zatim bi se trebalo usredsrediti na optimizaciju ključnih reči. Nekada je bilo jednostavno – tekst “nafilujete” ključnim rečima i završili ste posao. Posledično – SEO tekstovi objavljeni nekoliko godina unazad zvuče gotovo besmisleno. On-Page SEO se u međuvremenu bitno izmenio, a Google je podigao lestvicu. Ključne reči i dalje koristimo u tekstovima, ali – na ključnim mestima (naslov, u prvih 100 reči teksta, u H1 tagu, u H2/H3 tagu i u poslednjih 100 reči teksta). Google sada u obzir uzima i kontekst, što znači da je pravo vreme da upotrebite LSI ključne reči. LSI (Latent Semantic Indexing) reči su izrazi i fraze koje liče ili su povezane s ključnim rečima. Primera radi, ako je ključna reč SEO, LSI ključne reči bi bile Google, ključne reči, optimizacija, izrada sajta, sadržaj, pretraživač, blog, pretraga… Mala pomoć – LSI ključne reči ćete najlakše pronaći tako što skrolujete do samog dna prve stranice Google pretrage, gde je navedeno Searches related to.

Optimizacija sadržaja za korisnike je stavka koju Google vrlo ceni. Beklinkovi i dalje imaju važnu ulogu, ali više nisu jedini parametar koji je interesantan. Zbog toga je važno da vaš sajt bude intuitivan, da interakcija bude jasna i da se, posledično, korisnici zadrže na vašoj stranici. Povedite računa da odmah ponudite korisne informacije i da vaš vizuelni identitet bude zanimljiv (ali ne previše komplikovan).

Beklinkovi višu nisu jedini parametar na koji se Google oslanja, ali su svakako važan akter procesa optimizacije. Najlakši put do beklinkova je preko broken links (slomljeni linkovi). Ovde vam od velike pomoći može biti Google Chrome ekstenzija Check My Links. Automatski će vam biti prikazani svi slomljeni linkovi na određenoj stranici. Zatim, na svom sajtu možete potražiti sadržaj koji bi se mogao linkovati umesto slomljenog ili mrtvog linka (link koji više nigde ne vodi). Ostaje vam da se obratite osobi koja je vlasnik sajta. Predložite joj da slomljeni link zameni linkom koji vodi ka vašoj stranici. Pri obraćanju se trudite da ne zvučite generički, jer na taj način povećavate verovatnoću da će vaš mejl biti pročitan i vaš predlog usvojen.

Da li možemo garantovati da ćete se pozicionirati u prvih 3-5 mesta Google pretrage za vama važne ključne reči ako doslovce ispratite sve naše savete? Ne možemo. Postoje specifične varijable koje utiču na razvoj marketing strategije određene niše ili industrije, te otuda i ona personalizacija SEO koju smo ranije spomenuli. Ipak, možemo garantovati da ćete usvajanjem saveta biti korak bliže ostvarenju svojih SEO ciljeva. Ako ste zainteresovani za individualni pristup optimizaciji, koji je osmišljen tako da odgovara potrebama upravo vašeg poslovanja, slobodno nam se obratite. Naši stručnjaci će na sebe preuzeti zadatke analize tržišta i konkurencije, razvoja strategije, On-site i Off-site optimizacije, kreiranja sadržaja i analize rezultata i izveštavanja.