DIGITALLY CONNECTED

Ako vam se desilo da ujutru bacite pogled na analitiku i pomislite da vas je Google preko noći zamrzeo, verovatno ste bili “žrtva” jednog od brojnih ažuriranja Google algoritma. Ako vam je uteha – niste jedini. Naime, pretraživač nema obavezu da vas obavesti niti uputi u promene koje će uneti u algoritam (tek odskora ovaj pretraživač najavljuje veće promene u načinu funkcionisanja). Te promene su nekad sitne i jedva primetne, a nekad deluje da će poptuno obezvrediti sav uložen trud, vreme i novac. Istina je da vas Google ne mrzi i da mu zaista nije cilj da uništi vaše poslovanje. Cilj brojnih apdejtova algoritma, jeste da se usavrši proces pretrage i da se najkvalitetniji sadržaj zaista nađe u prvih nekoliko ponuđenih rezultata. U moru informacija, Google uvek pokušava da istakne relevantan i aktuelan sadržaj. Možda ćete osetiti da ste postali kolateralna šteta ažuriranja algoritma, ali vam ne preostaje ništa drugo nego da se prilagodite.

Primera radi, prošle godine je brojne blogere, u različitim industrijama, zatekao Google algoritam apdejt pod nazivom EAT (Expertise Authoritativeness Trustworthiness). Blogovi koji su strogo vezani za znanje i ime jednog čoveka, ali postavljaju i tekstove koje potpisuju drugi autori, posebno su bili pogođeni ovim apdejtom. Međutim, ažuriranjem pogođena veb stranica nije osuđena na smrt i to je važno zapamtiti.

Prvi korak je ključan – smirite se. Nezadovoljavajući rezultati koje vam servira Google analitika, mogu dovesti do panike. Situacija postaje još zanimljivija ako vodite uspešne kampanje za nekoliko klijenata i shvatite da je ažuriranje Google algoritma svuda ostavilo traga. Važno je da ne paničite. Ključno je da odreagujete na vreme, a panika će vam oduzeti dragocene sate, koje ste mogli mudro iskoristiti u potrazi za rešenjem. Imajte na umu – Google često ažurira algoritam i to će činiti i u budućnosti. Što pre naučite da bez panike odreagujete na promene, to ćete rešenje pronaći efikasnije, uz što manje stresa.

Kada ste se smirili, vreme je za akciju. U procesu će vam od velike pomoći biti Google analitika. Kliknite na opciju Behavior, a zatim na Overview. Ovi koraci će vam omogućiti da utvrdite koji tačno sadržaj je pogođen ažuriranjem algoritma. Ako je reč o blog stranici, obratite pažnju na stanje blog postova koji su se do sada najbolje kotirali. Lako ćete moći da odredite da li su se promene odrazile samo na određene postove ili su svi postovi pogođeni podjednako. Ukoliko su svi postovi pogođeni podjednako, moguće je da se problem krije u konceptu samog sajta (kao ranije spomenut EAT slučaj). Ako su pogođeni samo određeni blog postovi, koji su do sada privlačili organski saobraćaj – suzili ste fokus pa će vam biti lakše i da otkrijete gde se krije problem.

Sledeći korak u Google analitici bi bio da proverite Acquisition Traffic Source. Ovde možete otkriti da li je pogodak pretrpeo samo organski saobraćaj vaših postova, ili su promene prisutne svuda. Pošto se ažuriranje vrši veoma često, skloni smo da svaku neželjenu promenu u saobraćaju pripišemo apdejtu algoritma. Opet, izgubićete dragoceno vreme ako pokušavate da otkrijete kakvu je sad promenu uveo Google, a problem se krije na poptuno drugom mestu.

Zatim pristupite direktno Google pretrazi. Pretražite ključne reči koje su važne za određeni post i otkrijte ko je rangiran ispred vas i iz kog razloga. Može se raditi o konkurentu koji je jednostavno veća ili poznatija kompanija, pa mu Google (i publika) iz tog razloga poklanja poverenje. Ili je Google jednostavno bio pravedan i, zahvaljujući algoritmu koji radi posao, na višu poziciju rangirao sadržaj koji je kvalitetniji od vašeg. Tada je bar jasno – morate poraditi na kvalitetu i aktuelnosti sadržaja koji nudite. Promena Google algoritma ne menja broj pretraga koje se u toku dana odigraju za određene ključne reči. Ako vaš sajt gubi na posećenosti, to znači da je saobraćaj direktno usmeren ka nekom konkurentu. Dodatna stavka na koju bi trebalo da obratite pažnju su Google penali, odnosno kažnjavanja. Proveru izvršite preko Google Search ConsoleManual Action Report. Možda loši rezultati nisu posledica apdejta algoritma, nego je Google otkrio određenu nepravilnost koja zavređuje penal.

Kako izbeći da nas ažuriranje Google algoritma pogodi?

Prvi savet jeste da “razbijete” saobraćaj na više postova. Jedan post može odskakati od ostalih, ali to odskakanje nikada ne sme biti dramatično. Ukoliko se sav vaš uspeh zasniva isključivo na uspehu jednog posta, otvorena ste meta za udar. Nemojte dozvoliti da se uspeh celog sajta oslanja na uspeh jednog posta.

Savet koji se može primeniti uvek i svuda: ostvarite i održavajte kontakt sa postojećim ili potencijalnim klijentima i mušterijama. Nemojte dozvoliti da Google pretraga bude jedini način na koji vas može pronaći neko ko je u potrazi za uslugama ili proizvodima koje nudite. Često napominjemo da je imejl lista zlatna vredna i to s razlogom. U pitanju je najpraktičniji način da stupite u kontakt i ponudite svoj asortiman. Komunikaciju možete ostvariti i preko društvenih mreža. Čak i ako vas ažuriranje algoritma pogodi, uvek ćete imati i druge kanale komunikacije, koje tada možete dodatno potencirati.

Postanite i ostanite prepoznatljivi i kreirajte kvalitetan sadržaj. Sadržaj je i dalje kralj digitalnog marketinga. Bez obzira na promene algoritma, kvalitetan sadržaj će uvek biti na ceni, iz prostog razloga što sadrži informacije koje publika traži kada ukuca ključne reči. Slepo se držati smernica koje su pre nekoliko godina dovodile do odličnog rangiranja, učiniće da postanete “žrtva” ažuriranja Google algoritma. Primera radi, već godinama se držimo teorije da Google ceni duže tekstove (700 i više reči), te da ih bolje rangira. To je, u određenoj meri, i dalje tačno. Ali, ne mora značiti da je primenljivo na sve industije. Ako pišete blog s receptima, nemojte se slepo držati ove smernice. U potrazi za receptom, sigurno ste naišli na dugačke postove – uvod je duži od samog recepta. Bloger vam priča o svom detinjstvu, mirisu pite izjutra u bakinoj kući, divnim uspomenama kojih se i danas seća i nekim srećnijim vremenima. Međutim, vi niste kliknuli na naslov da biste pročitali nečiju životnu priču, nego da biste našli ukusan i brz recept za lenju pitu s jabukama. Nezadovoljstvo čitalaca je stavka na koju je Google postao veoma osetljiv. Ako posetilac sajta traži kratak recept sa jasnim instrukcijama – jednostavno mu to i dajte.

Ako vas naši saveti i dalje nisu umirili, imajte na umu da Google želi da spoji osobu koja pretražuje ključne reči sa najboljim mogućim rezultatom za traženu frazu. To se nikada neće promeniti. User Testing se odvija, bez obzira na promene u samom algoritmu. Ponekad će i sam Google izvršiti dodatna podešavanja, ako uoči da algoritam posebno pogađa određenu industriju, ili ne daje željene rezultate. Od 2015., Google koristi poseban alat Rank Brain, koji prati kako teče interakcija između posetilaca i sajta. Ako posetioci kliknu na tekst, pročitaju ga od početka do kraja, kliknu na propratne linkove i iz teksta izađu na x umesto na Back – Google prepoznaje da se radi o sadržaju koji vredi i visoko ga rangira u pretrazi. Ukoliko ste sigurni da je vaš sadržaj kvalitetan i da je baš ono što vaši klijenti traže, dajte Google-u nekoliko dana da prepozna kvalitet i ponovo vas vrati na poziciju koju zaslužujete.

Ako vas ipak uhvati panika kada ugledate neželjene rezultate u analitici, obratite se stručnjacima. Naš tim je godinama prikupljao znanja i stekao iskustvo u prilagođavanju novim Google apdejtovima. Promene koje neprestano servira najveći svetski pretraživač moramo shvatiti kao izazov, a ne kao traumu. Suočavanje sa izazovom uvek zvuči optimističnije od pokušaja rešavanja problema, pa ćemo sa dodatnim elanom pristupiti radnom zadatku.