DIGITALLY CONNECTED

Ako smatrate da bi od vašeg znanja/iskustva/talenta koristi mogao imati širi auditorijum, nema boljeg pristupa od bloga. Ako smatrate da bi vaša životna priča mogla biti poučna ili interesantna ljudima širom regiona ili čak širom planete, ne ustručavajte se da pokrenete blog. Ako vas neka tema konstantno “žulja”, a imate osećaj da se o njoj slabo priča (iako je izuzetno važna), pronađite svoje istomišljenike ili saborce kroz blog. Toliko se različitih priča, karaktera i ciljeva krije iza miliona blog sajtova, ali će samo najbolji zaista doživeti uspeh. Kada kažemo najbolji, ne mislimo samo na to koliko je tema interesantna ili da li pisac ume na pravi način da komunicira sa svojom publikom (iako je reč o veoma bitnim faktorima). Blog mora pronaći svoje mesto pod nebom (i webom) i vi mu u tome morate pomoći.

Sve je jasno. Ostaje samo jedno pitanje: kako?

Mnogi blog smatraju praocem onlajn sadržaja. Ne može nas onda ni iznenaditi činjenica da je većina tema već “obrađena” i da je gotovo nemoguće “načeti” novu nišu. Ukoliko je o temi već pisano, to i dalje ne znači da sadržaj koji vi planirate da ponudite publici neće biti važan ili interesantan. Možda je vaš pristup temi ili problemu pravo osveženje! Međutim, to definitivno znači da ćete biti suočeni sa jakom konkurencijom i da će vam danas biti daleko teže da se pozicionirate nego da ste blog pokrenuli pre desetak godina. Savetujemo da od svoje želje ipak ne odustajete! Pratite naredne korake i uspeh neće izostati.

1. Pozicioniranje

Odlučili ste da pokrenete blog. Čestitamo. Nemojte se začuditi ako vas upravo u tom trenutku preplavi gomila pitanja. Da li da koristim WordPress, Squarespace, Wix ili nešto četvrto? Koje plugine koristiti za vrhunski SEO? Kako je dizajniran ovaj drugi blog koji pratim? Bitna pitanja, svakako. Međutim, predlažemo da se na samom početku pre svega fokusirate na pozicioniranje. Šta bi to značilo? Ustanovite kako da se razlikujete od (najmanje) hiljadu drugih blog sajtova koji obrađuju istu (sličnu) temu.

Primera radi, želite da pišete o zdravoj ishrani. Ako pokrenete još jedan uopšten blog o zdravom načinu života i dijetama koje daju rezultate, verovatno nećete doživeti željeni uspeh. Generčki blog sajtovi su prevaziđena priča i nikome više nisu zanimljivi. S druge strane, ako se fokusirate prevashodno na temu detoksikacije organizma, publika će vas percipirati kao eksperta iz uže oblasti. O ovoj uskoj temi zapravo možete pisati naširoko: detoksikacija za različite starosne grupe, u različita godišnja doba, po polu i fizičkoj aktivnosti, rezultati, neželjene posledice, metode koje preporučuju popularne ličnosti…

Nemojte se ograničavati i kreirati isključivo za svoj blog. Pišite guest tekstove za tuđe sajtove na istu temu: detoksikacija organizma. Gde god bi vaša ciljna grupa mogla baciti oko, pojavite se vi sa interesantnim informacijama o detoksikaciji.

Dakle, ako je vaš blog sajt potpuno nov, prvih par kritičnih meseci se fokusirajte na jednu usku temu, ali iz različitih uglova. Nakon 3-4 meseca, ako ste zadovoljni tempom kojim vaš blog napreduje, polako na repertoar počnite da ubacujete i druge teme, vezane za zdravu ishranu ili zdrav način života.

2. Vreme je za “power post”!

Pozicioniranje blog sajta nije zadatak koji je jednom odrađen i zauvek završen. Možda ćete mu se morati vraćati nekoliko puta tokom svoje blogerske karijere. Međutim, ako ste zadovoljni kako se vaš blog trenutno pozicionira, pravo je vreme za “power post”.

Šta je “power post”?

Reč je o blog postu, ali ne bilo kakvom blog postu. Tekstovi variraju prema količini korisnih informacija koje mogu da ponude svojim čitaocima. “Power post” mora poneti titulu najkorisnijeg i najinformativnijeg teksta iz date oblasti! U “power post” uložite vreme, znanje, talenat, budite informativni i zanimljivi. Neka to bude jedan tekst koji biste sačuvali ako sve ostalo počne da gori! Ne ustručavajte se da “power post” obogatite detaljima, profesionalnim savetima, slikama… Kako će konkretno vaš “power post” izgledati zavisi od industrije kojom se bavite, vašeg pozicioniranja, ali i od publike kojoj se obraćate.

3. Ne zaboravite na dizajn!

Sadržaj jeste kralj, ali dizajn značajno pomaže kralju da suvereno vlada! Istraživanje pokrenuto od strane Šefild Univerziteta (The University of Sheffield) pokazalo je da dizajn značajno utiče na formiranje prvog utiska i da može izazvati nepoverenje kod posetilaca sajta.

Dakle, ako želite da vaš blog sajt bude prepoznat i ozbiljno prihvaćen, morate poraditi na profesionalnom dizajnu. Situaciju dodatno otežava činjenica da ne postoji jedno univerzalno dizajnersko rešenje koje će garantovano obezbediti uspeh. Dizajn sajta morate prilagoditi temi, pozicioniranju, ali i ukusu ciljne grupe. Dešava se da raskošno i minimalistički dizajnirani sajtovi postignu jednak uspeh u istoj niši. Tajna se krije isključivo u profesionalnom pristupu i brizi o detaljima.

4. Priča o poreklu – kako je sve počelo?

Čak i ako na hiljade drugih blog sajtova obrađuje istu ili sličnu temu, niko neće imati istu “kako je sve počelo” priču kao vi. Možda vaš blog nije rezultat velike životne prekretnice, ali će jedna ovakva priča sigurno pomoći čitaocima da vas bolje upoznaju i da se, dok čitaju vaš blog, osećaju kao da su “na kafi s prijateljem”. Možda će vaša priča ostati u sećanju posetilaca sajta, možda će se u pojedinim redovima prepoznati i vaša ciljna grupa. Taj mali prozor u vašu intimu može biti put do srca i uma publike.

Ako niste sigurni kako da napišete svoju priču o poreklu, možete se voditi sledećim smernicama:

  • gde ste bili i šta ste radili pre nego što ste pokrenuli blog?
  • zašto ste odlučili da pokrenete blog?
  • koji problem nastojite da rešite?

Ne libite se da svoju priču podelite kad god i gde god možete: na blog sajtu u About sekciji, u guest blog postovima, u gostovanjima na podkastima… Osim što ćete publici postati prepoznatljivi, reč je i o odličnoj “icebreaker” temi!

5. Plan promocije

Napišete blog post – objavite na sajtu – podelite na društvenim mrežama… i čekate da postane viralan. Tako izgleda većina blog tekst promo planova. Zapravo, ovaj proces ne možemo ni nazvati planom, jer je u pitanju logičan sled događaja.

Možda će vas iznenaditi naš savet da na samom početku blogerske karijere oko 20% vremena utrošite na kreiranje sadržaja, a sve preostalo vreme na osmišljavanje kvalitetne promocije. Kad malo bolje razmislite, razlog je jasan: čak i ako napišete najvalitetniji tekst na svetu, on praktično ne postoji ako ga niko nije pročitao.

Jedan od načina da promovišete tekst i svoj blog sajt je da se obratite influenserima iz industrije i zamolite ih da podele link do teksta na svojim društvenim mrežama. Savet je da ovde uvek primenjujete “pre-outreach” umesto “post-outreach” pristupa. Šta to znači?

Umesto da se obratite sa:

“Upravo sam objavio/la novi tekst na tu i tu temu. Da li bi mogao/la da objaviš link na svojim društvenim mrežama?”

idite sa: 

“Uskoro ću objaviti tekst na tu i tu temu. Da li bi želo/la da budeš prvi/a koji/a će na svojim društvenim mrežama objaviti link do teksta?”

I, tako, očas posla, od moljakanja ste prešli na ekskluzivnu ponudu, a zapravo tražite isto.

Prilikom promovisanja, ne umanjujte značaj e-mail marketinga! Ako imate kvalitetnu e-mail listu, rezultati vas mogu prijatno iznenaditi i premašiti dostignuća društvenih mreža. Newsletter je idealna opcija da svoju publiku uvek držite u toku s dešavanjima.

5a. Kreirajte e-mail listu

Za e-mail marketing, neophodna vam je e-mail lista. U pitanju je nezaobilazan instrument za promovisanje novih proizvoda, objavljivanje postignuća ili novih kanala komunikacije (novi sajt, YouTube kanal, podkast…).

6. Interakcija sa čitaocima

Ako ste prošli sve navedene korake, sada uz sebe sigurno imate pravu malu armiju pratilaca. Naš savet je da odgovorite na svaki komentar čitalaca. Na ovaj način kreirate aktivnu zajednicu i dajete glas svojim čitaocima. Vaš blog sajt, od podijuma za vaše lične monologe, odjednom prerasta u prostor za otvorenu komunikaciju i diskusiju i to je veoma važno! Odgovaranje na svaki komentar će sigurno oduzeti mnogo energije i vremena, ali će se uloženi trud i te kako isplatiti.

Ukoliko ste odlučili da pokrenete svoj blog sajt, mi vam držimo fige! Da, ceo proces može biti stresan, ponekad će vam se možda činiti da više nemate živaca, da gubite vreme i da nikada nećete ostvariti uspeh… Naš savet je da budete strpljivi, pobrinete se za svaki segment blog sajta, ispratite sve navedene korake i… jednostavno… uživate u pisanju na temu koja vam leži.

A, ako vam zatreba profesionalna pomoć, tu je InDigital tim.