DIGITALLY CONNECTED

Dobro znamo koliko je važno sadržaj postova prilagoditi ciljanoj publici. Potrebno je pronaći način kako da se publici približimo, kako da joj se obratimo, ponudimo rešenje nekog problema, ili kako da je, jednostavno, zabavimo. Ono što je podjednako važno (ako ne i važnije), jeste da se potencijalnim klijentima različitog uzrasta, obratimo na odgovarajućoj platformi. Zanimljivi i informativni oglasi na određenoj društvenoj mreži neće ostvariti pun potencijal, ako ne dolaze do ciljane grupe.

Međutim, osim marketinškog aspekta, zanimljivo je posmatrati razlike u onlajn ponašanju različitih generacija i sa socijalnog stanovišta. Da li bumeri s opravdanjem milenijalce nazivaju “generacijom koja mladost provodi na telefonu”, ili i oni sami sve više vremena provode u onlajn druženju? Kakav sadržaj najviše privlači generaciju Z i koliko se razlikuju od milenijalaca – generacije koja je stasala uporedo s razvojem društvenih mreža? Odgovorom na pitanje o ponašanju publike različitog uzrasta na različitim platformama, možda dobijemo odgovore i na neka aktuelna socijalna pitanja…

Na samom početku, upoznajmo se sa korisnicima društvenih mreža:

  • generacija Z (14-18)
  • milenijalci (19-35)
  • generacija X (36-55)
  • bejbi bumeri (56+)

Rezultati istraživanja pokazuju da oko 80% pripadnika svih navedenih generacija, barem jednom dnevno posećuje društvene mreže. Zaključujemo da poseta društvenim mrežama postaje naša dnevna rutina, a mi sami postajemo aktivni korisnici. Generacije se međusobno razlikuju po razlogu upotrebe društvenih mreža, kao i načinu na koji vreme na platformama troše. Primera radi, velika većina pripadnika generacije Z i milenijalaca društvene mreže posećuje više puta dnevno, ali milenijalci za to vreme krstare između nekoliko platformi, dok generacija Z isti broj sati raspoređuje na manji broj platformi. Milenijalci i generacija X “skaču” sa jedne platforme na drugu, dok generacija Z ima svoje “ljubimce”.

Generacija Z koristi 2-3 platforme svakodnevno: Jutjub, Instagram i, sve popularniji, TikTok. S druge strane, milenijalci i generacija X u proseku koriste 5-6 platformi bar jednom nedeljno: Fejsbuk, Jutjub, Instagram, Tviter, Pinterest… Milenijalci su rasli kako su rasle i razvijale se i različite društvene mreže. Ne čudi nas onda što će pripadnik ove starosne grupe imati otvoren nalog na svakoj platformi koja se pojavila za vreme njegovog dugogodišnjeg mandata u onlajn povezivanju. Generacija Z je nešto izbirljivija – jer na samom početku ima mogućnost izbora i eliminacije.

S tim u vezi, popularnost Fejsbuka opada kod mlađe populacije, te samo 36% generacije Z jednom nedeljno posećuje ovu društvenu mrežu. S druge strane, Fejsbuk bar jednom nedeljno posećuje 87% milenijalaca, 90% generacije X i 96% bejbi bumera! Da, bumeri vode na Fejsbuku! (sad bi neki milenijalac zlopamtilo mogao primetiti da bumeri provode “zlatne godine” “viseći” na Fejsu). Većina novopridošlih članova na ovoj društvenoj mreži, pripada upravo generaciji bejbi bumera. Kada se Fejsbuk tek pojavio, svi su (često sa Majspejsa), pohitali da postanu deo budućnosti – tako milenijalci stasaju u generaciju koja otvara sezonu umrežavanja. Vremenom, Fejsbuk postaje popularan i među starijima, a milenijalci od tinejdžera i studenata, polako postaju odrasle osobe sa ozbiljnim zaposlenjima. Nije ni čudo što generacija Z pokušava da pobegne od “staraca” i traži platformu na kojoj će moći da komunicira s vršnjacima.

Generacija bejbi bumera će koristiti Fejsbuk za komunikaciju, dok će generacija Z za tu namenu češće koristiti druge platforme. Jutjub je popularan među svim generacijama, ali novije generacije preferiraju kraći video format – poput videa na TikTok-u, Ig TV, Instagram story ili Instagram live. Mlađe generacije će radije posećivati platforme koje su dinamične, bazirane na vizuelnom sadržaju (ne toliko na tekstualnom), na kojima se sadržaj stalno menja i ne zastareva (Instagram story nestaje nakon 24h).

Ono što je zajedničko svim generacijama, jeste da svi preferiraju više vizuelnog (slika i video) od drugog sadržaja (tekst, citat, status). Čak i većina bejbi bumera (52%) potvrđuje da slika vredi koliko hiljadu reči i da im je mnogo lakše da se izraze putem fotografija. Slikama se se možemo izraziti čak i kada nam ponestane reči.

Kada je reč o digitalnom marketingu, marketari uvek moraju imati na umu specifične karakteristike svake generacije. Takođe, moraju ispratiti i sve nove trendove, kao i nove forme sadržaja koje se pojavljuju onlajn. Moraju zapamtiti i da se jedna te ista generacija s godinama menja – raste, sazreva i menja interese, pa se možda i seli sa jedne platforme na drugu.

Trenutno stanje stvari:

  • generacija Z: zahteva transparentnost brendova i jasnu i brzu komunikaciju
  • milenijalci: vrednuju autentičnost, koriste mobilne telefone za pristup društvenim mrežama
  • generacija X: temeljno istražuju proizvod pre kupovine, praktično koriste društvene mreže, bitno je da proizvod bude vidljiv onlajn (socijalne mreže, SEO, reviews)
  • bejbi bumeri: spremni su da potroše novac na onlajn kupovinu, međutim provedu oko 11 sati nedeljno onlajn pre kupovine, očekuju odličnu uslugu

Napomena: svaku osobu krase individualne karakteristike, koje nisu povezane sa starosnom grupom kojoj pripada, pa je stroga generalizacija i podela na samo 4 velike grupe – kritična i nepraktična za prikupljanje preciznih podataka. Ciljnu grupu karakteriše čitav niz osobina, a uzrast je samo jedna od stavki. Da bi vaše onlajn oglašavanje ostvarilo svoj pun potencijal, predlažemo da se obratite ekspertima. Bez obzira kojoj generaciji pripadate, mi ćemo se pobrinuti da vaše poslovanje uvek bude u naponu snage.