DIGITALLY CONNECTED

Kopirajter je jedno od najtraženijih zanimanja današnjice. U pitanju je zanimanje koje nije novo (otkada postoji proizvod koji se prodaje, postoji i prodajna poruka koja ga prati), ali je doživelo veliki preobražaj – gotovo evoluciju. Naime, većina kopirajting aktivnosti danas se preselila onlajn.

U oglasu za posao kopirajtera, uglavnom neće biti naznačeno specifično formalno obrazovanje, jer je reč o poslu koji zahteva od svega po malo: kreativnost, znanje o načinu funkcionisanja društvenih mreža, upućenost u aktuelne trendove, informisanost o SEO, talenat da se informacija iznese na jasan i koncizan način ili da se o određenom proizvodu ili usluzi priča naširoko, a da se pri tome zadrži pažnja čitalaca. Zavidno znanje gramatike i pravopisa se podrazumeva, a bonus je poznavanje stranih jezika. Od kopirajtera se uglavnom mnogo očekuje, a on ta znanja i informacije mora samostalno da potraži na različitim izvorima.

Kopirajteri često nailaze na problem nemogućnosti praktične primene stečenih znanja. Talentovan i ambiciozan kopirajter neće napredovati ako ne dobije priliku da svoje umeće primeni i u praksi. Kompanije su uglavnom u potrazi za iskusnim kopirajterima, a često kao prilog uz biografiju traže portfolio (listu klijenata na čijim ste kampanjama do sada radilili). Kopirajter će neretko dobiti i probni zadatak od potencijalnog poslodavca, kako bi dokazao svoje sposobnosti. Da bi razvili svoje veštine i u praksi, budući kopirajteri mogu praktikovati korisne vežbe. Rezultat vežbanja će se ogledati u povećanoj brzini i spretnosti obavljanja posla, kao i u rastu samopouzdanja.

Kakve vežbe su od koristi budućim kopirajterima?

1. Osmišljavanje postojećih oglasa

Na prvu loptu možda deluje kao gubljenje vremena – zašto da pokušam ponovo da osmislim oglas koji već postoji? Međutim, reč je o mentalnoj vežbi, koja će pomoći da vam smišljanje privlačnih kopija pređe u rutinu.

Primer: lokalni market reklamira ponudu rečima “uvek sveže voće i povrće”, uz sliku opranog voća u korpi. Razmislite kako biste promenili ovaj oglas i učinili ga privlačnijim. Možda ćete uz “uvek sveže voće i povrće” dodati “u vašem komšiluku”. Ili ćete izbaciti voće i povrće iz kopija i ostavili misteriju: “uvek sveže…”. Ne morate se ograničavati samo na tekst, razmislite i o vizuelnom prikazu. Zadatak kopirajtera često uključuje i davanje inputa za vizuale grafičkom dizajneru. Razmislite šta biste promenili na slici. Vaše idejno rešenje verovatno nikada neće stići do menadžmenta marketa koji se reklamira, ali ovog puta cilj i nije da unovčite svoju kreativu. Cilj je da unapredite svoje veštine kroz zanimljivu mentalnu vežbu.

Zadatak: Pokušajte da napravite novi oglas na osnovu postojećeg.

2. Kreativni folder

Nije reč o aktivnoj vežbi, već o usvajanju navike arhiviranja zanimljivih ideja. Naime, svaki put kada ugledate oglas koji vas obara s nogu, link ili screenshot sačuvajte u kreativni folder (folder možete nazvati kako god želite, namena ostaje ista). Na ovaj način ćete napraviti bazu kreative, kojoj se možete vratiti kad god vam zatreba inspiracija. Puko kopiranje tuđih ideja je strogo zabranjeno, ali inspiraciju možete pronaći na najčudnijim mestima, a jedno od njih je sigurno folder prepun domišljatih oglasa.

Zadatak: Jednostavno – kreirajte folder i započnite arhiviranje.

3. Raditi na konciznosti

Proslavljeni kopirajteri su posebno ponosni kada kroz nekoliko reči uspeju jasno da prenesu kompleksnu informaciju. Pažnja ciljne publike je krhka i lako se gubi. Baš zato se moramo potruditi da osobu navedemo da do kraja pročita oglas. Ako se oglas oduži, a nema naznake raspletu, izgubićemo pažnju čitalaca i siguran put do konverzije.

Kada osmislite prvu grubu verziju kopija, pokušajte da ga “sasečete” tako da smisao ostane netaknut, ali da poruka postane sažeta. Imajte na umu da je dugačak kopi ponekad neizbežan – poenta je da poruku prenesemo na najbolji mogući način. Ako se bespotrebno raspišemo i pri tome ne nudimo korisne informacije – izgubićemo pažnju publike.

Zadatak: Osmislite kopi i pokušajte da ga skratite maksimalno, ali tako da ne izgubi smisao.

4. Vežba isticanja benefita, a ne osobina proizvoda

Česta greška koju prave brojne kompanije, jeste da prilikom oglašavanja ističu šta su sve postigli, a ne kako njihovi proizvodi ili usluge mogu odgovoriti na potrebe potencijalnih potrošača. Cilj prodajnog posta nije da se kompanija pohvali svojim poslovnim uspehom, nego da istakne kako rezultati rada mogu pomoći ciljnoj publici. Ako ponudite rešenje za određenu portebu – lako ćete prodati proizvod/uslugu. Ako se uporno hvalite, mogu samo da vam čestitaju.

Naravno, pored prodajnih, možete objavljivati postove čiji je cilj upravo isticanje poslovnog uspeha. U biznisu nema prostora za lažnu skromnost. Ipak, ako želite da prodate proizvod, pokušajte da razmišljate kao potencijalni kupac, a ne kao prodavac.

Primer: softverska kompanija prodaje svoj proizvod porukom “naš softver podržava višestruki protok podataka istovremeno (multiple core), što znači da će i u slučajevima povećanog downloada ili uploada server ostati stabilan”. Kolege softverski inženjeri će biti oduševljeni. Međutim, uvek moramo imati na umu kome se obraćamo. Kod publike koja nije upućena u performanse softverskih rešenja, pre će upaliti poruka: “i kada postignete ogroman poslovni uspeh i ostvarite promet od 300.000 poseta sajtu po satu – vaša web stranica će ostati stabilna”.

Zadatak: izaberite kompaniju i proizvod i osmislite kako da ih približite kupcu.

5. Pročitajte oglas naglas

Ova vežba možda deluje neobično, ali zapravo može unaprediti vaše veštine pisanja u svrhu marketinga. Preko oglasa se obraćamo ciljnoj publici, što znači da ton obraćanja ne sme biti monoton, a poruka mora biti jasna i glasna. Nije u pitanju poslovno pismo, pa bi formalnosti trebalo ostaviti po strani. Oglasi na društvenim mrežama uglavnom su zasnovani na formi (mada je nikada ne pišemo): hej, jesi čuo… Naravno, ton obraćanja uvek mora biti u skladu s politikom brenda i uzrastom publike. Bez obzira kome se obraćate, vaš oglas bi jednako dobro trebalo da zvuči naglas i u vašoj glavi.

Zadatak: Sve do sada napisane kopije pročitajte naglas (ako već niste) i razmislite da li biste šta promenili.

Posao kopirajtera je veoma zabavan, kreativan, inspirativan, konstantno upoznajete nove ljude, informišete se o novim proizvodima i ulazite u nove teme. Posao je i veoma odgovoran, jer vi zapravo postajete glas kompanije. Sve vreme morate osluškivati šta traži publika i šta očekuju klijenti.

Dodatni savet je da pokušate da izađete iz svoje zone komfora i osmislite nešto drugačije, nešto što vas izdvaja od ostalih. Čak i ako vaše ideje u određenoj situaciji budu smatrali previše hrabrim, potencijalni poslodavci će vas sigurno zapamtiti kao kreativca koji se nije plašio da isproba nešto novo – potkrepljeno znanjem i savršeno uobličeno.